AKHBAR YAHUDI SIFATKAN NAJIB MESRA YAHUDI?

Ketika rakyat Malaysia mengadakan bantahan terhadap keganasan Yahudi kepada rakyat Palestin Jumaat lalu, Perdana Menterinya, Najib Razak mendapat pujian sebuah akhbar Israel.
Tahniah kepada Najib atas ucapan pujian ini.
Media hari ini melaporkan bahawa sebuah akhbar Israel, The Times Of Israel hari ini memuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana dikatakan bercakap positif tentang agama Yahudi dan mengiktiraf negara itu sebagai "teman bicara sah" semasa Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, Amerika Syarikat baru-baru ini.
Menurut akhbar tersebut, sebelum ini pemimpin terdahulu dari Najib mengambil sikap tidak mesra terhadap negara Israel dan Yahudi.
"Walaupun Najib melemparkan kritikan, agak ketara pemimpin Malaysia itu bercakap positif mengenai agama Yahudi dan mengiktiraf Israel sebagai 'teman bicara sah'.
"Malaysia secara formalnya merupakan negara Islam dan beberapa pendahulu Najib tidak mesra kepada Israel dan Yahudi," tulis akhbar itu dalam artikel bertajuk "Malaysian PM calls for ‘new dawn’ in Muslim-Jewish relations".
Bekas perdana menteri keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad di antara pemimpin Malaysia yang sebelum ini lantang mengkritik Israel kerana penjajahannya terhadap negara Palestin.
Dr Mahathir juga digambarkan media barat sebagai seorang yang "anti Yahudi" kerana kelantangannya membela rakyat Palestin.
Jumaat lalu, lebih 40 pertubuhan bukan kerajaan dan parti politik pembangkang membuat demonstrasi di depan kedutaan Amerika dan Masjid Jamek bagi membantah tindakan ganas Israel ke atas penduduk Palestin.
~ Sumber : MDLI.COM

Comments

Anonymous said…
mesra bukan bermakna menyokong yahudi!
Anonymous said…
yahudi dgn zionis pun xleh beza...btw sofi...anwar anak didik zionis xper plak...amanah la konon...chaittt...check ur history la...
Anonymous said…
Seronok sungguh mengata orang. Bebaskanlah otak kita dari apa-apa sentimen, jadilah Muslim yang Amal makruf nahi munkar.