UMNO DAN PAS SAMA TIDAK BOLEH DIKRITIK?

Ada pihak yang mendakwa pemimpin Umno dan PAS sama sahaja sifatnya - TIDAK BOLEH DIKRITIK.

Siapa yang menkritik dan tidak sehaluan dengan pimpinan tertinggi parti maka umur karier politik mereka tidak akan lama atau dalam bahasa mudah - PENDEK UMUR.

Hari ini Presiden Umno, Najib Razak menggugurkan 5 orang Menteri termasuk Timbalan Perdana Menteri termasuk seorang Menteri kanan. Menteri-menteri yang dipencenkan itu ialah :

- Muhyiddin (TPM/Menteri Pelajaran)

- Mohd Shafie Apdal (Menteri Luar Bandar)

- Hasan Malek (Menteri Tak berapa cerdik - jaga barang, koperasi)

- G. Palanivel (Menteri Tanah Runtuh)

- Ewon Ebin (MOSTI)


Kesemua mereka mempunyai masalah dan mendatangkan masalah kepada Najib. Muhyiddin dan Shafei lantang menghentam Najib dalam isu-isu 1MDB dan lain-lain. 

Sifat tidak boleh dikritik dan diberi nasihat ini memang bahaya dan akan memundurkan sesebuah negara dan organisasi. Hanya mereka yang 'Yes Man' dan menjadi Pak Angguk sahaja yang selamat.

Tinggallah mereka yang 'Yes Boss', "Betul Boss' sahaja dalam parti dan kabinet. Ini amat merbahaya kerana tiada check and balance. 


Pemerhati politik melihat bahawa di dalam PAS pun sama. Di mana semua pemimpin yang tidak sehaluan dengan kepimpinan tertinggi parti atau berlainan pendapat semuanya bungkus pada Muktamar PAS baru-baru ini. 


Comments